Wat een bende slakken mij....

Gepubliceerd op 28 juni 2026 om 12:05

Wat een bende slakken mij vanmorgen leerde over stress en je eigen tempo.

Vanmorgen tikte ik de 6 kilometer aan. Deze zaten om 07:30h in de benen. Gewoon, alleen en in alle rust. Geen schermen, geen rinkelende telefoons, geen binnensmondse deadlines.

Alleen de frisse buitenlucht en mijn comfortabele schoenen op pad in Heiloo.

Tijdens zo’n wandeling ontprikkel je niet alleen je zenuwstelsel, je ziet ook dingen die je normaal over het hoofd ziet omdat je te snel bij de finish wilt zijn.

Vanmorgen viel mijn oog op iets fascinerends midden op het wandelpad: een enorme hoeveelheid slakken.

Groot, klein, dik, dun, met huisje of als naaktslak... ze waren er in alle soorten en maten.

Maar terwijl ik over ze heen stapte, viel mij één ding erg helder op:

Elke slak bewoog in zijn eigen, trage tempo. Ze volgden puur hun eigen richting, zonder ook maar één seconde op de/een andere slak te letten. Er was geen competitie, geen vergelijking en nul prestatiedruk.

De spiegel:

Waarom wij onszelf continu voorbij rennen……..

En toen dacht ik aan de belachelijk drukke maatschappij waarin wij leven. Kijk eens kritisch naar je eigen week. Hoe vaak sta jij constant 'aan'?

Hoe vaak ren jij een marathon in je hoofd, terwijl je fysiek stilzit achter een computerscherm?

Wij mensen zijn meesters in het vergelijken. Wij kijken continu naar links en rechts en denken dingen als:

  • Gaat mijn collega niet sneller?
  • Moet ik mijn targets niet strakker zetten?
  • Waarom lijkt de rest van de wereld zijn zaakjes wél moeiteloos op orde te hebben?

Het resultaat?

Een vol hoofd, een tollend brein en een uitgebluste biologische batterij. Wij overprikkelen ons systeem totdat de boel blokkeert en wij richting een burn-out of chronische stress glijden (of er zelfs midden inzitten zonder dit te beseffen).

Van die slakken op het pad kunnen wij een hoop leren. Vertragen betekent namelijk niet dat je niks meer doet of dat je stilstaat. Vertragen betekent dat je de regie terugpakt over jouw eigen tempo. Dat je de handrem erop durft te trekken vóórdat je zenuwstelsel de beslissing voor je maakt.

DAT is vertragen (En nee, dat is niet hetzelfde als stilstaan).

Als je vertraagt en de natuur intrekt, gebeurt er iets medisch in je lijf: je verlaagt je cortisol (stresshormoon), je ademhaling zakt naar je buik en er ontstaat weer rijwind in je hoofd. Vanaf dat punt ontstaan er pas weer échte, nieuwe inzichten.

Loop de ballast uit je hoofd (Vanaf dinsdag 21 juli)

Merk jij dat jouw hoofd momenteel zo vol zit dat je de richting kwijt bent? Blijf er dan niet in je eentje mee rondlopen. Het verleden of de drukte van de dag kun je niet herschrijven, maar je hebt wél de regie over hoe je ermee omgaat.

Vanaf dinsdag 21 juli start de nieuwe, kleinschalige Herstelcoach072 Wandelgroep vanaf Dorssports in Heiloo. (Tijd volgt na opgave maar dit zal rond 09:00h ongeveer starten)

Geen stoffige kantoorkamers, geen zweverig gedoe of zware praatsessies onder tl-buizen. Wij gaan gewoon lekker nuchter, zij aan zij en met de voeten in de Noord-Hollandse zandgrond, in beweging zijn. Wij lopen een uur lang in een relaxed tempo door Het Maalwater en sluiten gezellig af met een bakkie koffie of thee.

Wil jij ook weer leren vertragen en ontspannen?

Er zijn per wandelmoment bewust maar 10 plekken beschikbaar om de veiligheid en persoonlijke aandacht te waarborgen. De investering is slechts € 17,50,- per keer (of kies voor de voordelige strippenkaart met korting).

Zet vandaag nog die eerste fysieke stap voor jezelf. Bekijk alle praktische details en meld je direct aan via de knop hieronder.

[ 👉 BEKIJK DE WANDELGROEP EN MELD JE AAN ]

Liever een discreet en individueel 1-op-1 traject?

Neem dan gerust contact met mij op voor een vrijblijvende kennismaking.

Arjan Tuin Herstelcoach072 / Wandelcoach072

NUCHTER. PRAKTISCH. WEERBAAR.

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.

Deze slakken, stuk voor stuk, zijn zich totaal niet bewust van mij of de telefooncamera en doen gewoon lekker wat ze doen. Geen agenda, geen deadline maar gewoon doen. Punt. 

Heiloo in de ochtend van 28 juni rond 06:30h. Prachtig!!